top of page

Fotoutflykter

Klicka på bilderna för att läsa mera och titta på bildgalleriet.

Tur genom Sverige

Efter att fotografierna till min första utställning i februari 2022 var försvunna någon vecka under postgången från Göteborg till Helsingfors, har vi mer eller mindre på allvar sagt att vi borde ha åkt efter dem till Patrik Larssons printstudio. Så inför min andra utställning gjorde vi slag i saken, och åkte på tur genom Sverige. På vägen stannade vi vid ...

Dramatiska kustlandskap i Cornwall

Vad pirrigt det var att efter lång paus packa inför en fotoresa. Att resa överhuvudtaget känns ännu väldigt ovant, så visst spökade tanken på att det skulle vara enklare att bara stanna hemma och fota i närområdet. På udden som sträcker sig ut sydväst i Östersjön, istället för på den brittiska udden som på motsvarande sätt sträcker ut sig i Atlanten...

Svalbards mäktiga landskap

Fotoutbildningens sista och mest äventyrliga resa gick till Svalbard i september 2018. Första dagen framme tog vi oss upp på glaciären sydväst om Longyearbyen där vi bodde. Vandringen dit var inte alltid helt lätt i den steniga terrängen så jag var väldigt glad för att jag tagit med vandringsstavarna...

Söderåsens bokskog

I mån av möjlighet deltog jag under utbildningen i de fotoutflykter som arrangerats i Finland, eller övriga Norden som en del av naturfotografutbildningen. Besöket i Söderåsens nationalpark i nordvästra Skåne i maj 2018 hör till absoluta favoriterna. Att stiga upp 3.45 för att ta sig till krönet på ravinen innan soluppgången och dricka morgonkaffe...

Régattes Royales i Cannes

I september 2016 var jag på väg till Cannes i samband med den årligt återkommande Régates Royales. Den här gången skulle jag inte kappsegla själv men hoppades istället på att komma ut i någon av pressbåtarna. Jag hade fått tips om att dyka upp i presscentret då jag väl var på plats i Cannes. Det gick vägen...

Régattes Royales – ett kärt återseende

Det är något speciellt med ljuset vid Medelhavet. Det är länge sedan jag varit på den franska rivieran och har nästa glömt bort hur annorlunda det är. Och hur gott det gör, även efter en lång och fin sommar nära havet hemma i Finland. Och visst är det alltid en upplevelse att se de fantastiska klassiska segelbåtarna...

Régattes Royales-22.jpg

Jurmo och Utö

Under åren har vi besökt Jurmo och Utö under semesterseglatserna. Vi har utforskat Jurmos ljunghedar och steniga landskap, som skvallrar om att ön är del av Salpausselkä. Vi har fascinerats av alla stenar, valt bland de allra finaste och haft svårt att låta bli att sätta någon liten i fickan som minne. Vi har besökt det fina lilla kapellet och tänkt på alla dem som bott här...

Björnfotografering i Kuhmo

Sommaren 2018 körde vi upp till Kuhmotrakten för björnfotografering. För att locka fram stora rovdjur används åtel, t.ex. djur som dött i trafikolycka. Dessa läggs ut framför gömslet eller kojan där fotografen kan gömma sig. Man tar sig till björnkojan på eftermiddagen för att sedan stanna där till nästa morgon...

Oulanka nationalpark

Det finns 40 nationalparker i Finland. De första nationalparkerna grundades 1938. Av dessa finns Pyhätunturi och Pallas-Ounastunturi kvar. År 1956 etablerades sju nya nationalparker. En av dessa, den nordligaste Lemmenjoki är också den största (2 860 km2). Den minsta (Petkeljärvi, 6 km2) och yngsta (Hossa, 2017) ligger båda helt vid den ryska gränsen...